lørdag 11. mai 2013

Diagnosen



En dag i slutten av november ringte telefonen. Det var barnelegen fra sykehuset. Hun fortalte at Carmen har et svært sjeldent kromosomavvik med funksjonshemning. Legen sa navnet på syndromet. Jeg skrev det ned på en gul lapp for å huske det slik at jeg kunne gå inn på frambu.no og lese om det.  Jeg satt på kontoret på jobb. Legen sa noe, men jeg fikk med meg lite av det.  Jeg avslutta samtalen. Var helt tom.  Jeg puttet gullappen i lomma, grein litt og dro på trening….

DIAGNOSEN
Det var den dagen himmelen falt i hodet vårt
Det var den dagen livet endret seg, selv om alt var som det hadde vært.
Det var den dagen vi slapp usikkerheten, men fikk masse og sette oss inn i.
Det var den dagen vi følte vi mistet deg litt, selv om det var nå vi virkelig fikk lære deg å kjenne.
Det var den dagen, en helt vanlig dag, vi forandret oss som foreldre, som par og som mennesker.
Den dagen startet resten av livet.

(fra diktsamlingen «Annerledeslandet» utgitt av Frambu. Skrevet av Elisabeth Skredlund)

Rannveig


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar